teoretiske indspark

Om samlingen nedenfor

De forskellige indlæg nedenfor er på ingen måde fyldestgørende for den samlede faglighed, men lagt her, fordi de hver især tilbyder særlige forståelser ind i teknologiforståelsesdebatten.

Hvorfor er der et behov for teknologiforståelse? 

og i forlængelse heraf; hvorfor skal programmering være en del af faget?

Se de tre oplæg og lyt efter de argumenter, som fremføres. Hvor ser du ligheder, og hvor er der forskelle? Hvorfor mener de hver især, at der er et behov for et fag/en faglighed/et fokus/ en almen viden? 


Ole Sejer iversen

Douglas Ruskoff

Mitchel resnick

teknologifantasi

Se de to oplæg og fokusér på, hvad Rikke Toft Nørgaard mener, der mangler i det danske forsøgsfag og hvorfor?

Rikke Toft Nørgaard

Rikke Toft Nørgaard

arven fra seymour papert

Seymour Papert har været fuldstændig banebrydende i forhold til arbejdet med børn og programmering. Hans bog - Mindstorms - fra 1981 er fortsat en klassiker, og mange af Paperts idéer lever videre i bl.a. LEGOs læringssyn og Mitchel Resnick og hans arbejde med bl.a. programmeringsplatformen Scratch. 

Seymour papert

Mitch Resnick, Marvin Minsky, Alan Kay og Nicholas Negroponte taler om, hvad Seymour Papert har betydet for hele feltet og Mit media lab

Seymor Papert om programmeringssproget logo

Interviewserie fra CSTA om computational thinking

I denne serie kan du høre en række forskere, som er dybt optaget af begrebet "computational thinking" give en kort udlægning af, hvordan de opfatter begrebet. Begrebet er svært at få hold om, og der er mange udlægninger, nuancer og positioner.

Hvis du er nysgerrig efter mere, findes der en række metastudier, der kan bruges til at danne et overblik, fx:

Voogt et. al (2015): "Computational thinking in compulsory education: Towards an agenda for research and practice"

Grover & Pea (2013): "Computational Thinking in K–12 A Review of the State of the Field"

Derudover anbefales denne: 

Jeanette M. Wing (Corporate Vice President of Microsoft Research)

Selvom begrebet egentlig optræder for første gang i Paperts bog fra 1981, er det først i 2006, hvor Jeanette M. Wing relancerer begrebet med en lidt anden betydning, at det bliver et begreb, der forskes i og tales om i vide kredse. Derfor har Jeanette M. Wing fået "første-pladsen" her, men se også de andre fire. De er mindst lige så interessante og vedkommende.

Chris stephenson (google)

eric snow (center for tecchnology and learning, Stanford)

Pat younGpradit (Code.org)

Carolyn Sykora (Senior Director of ISTE Standards)


don norman om design

Se videoerne her og find de vigtigste pointer 

Yasmin B. Kafai

karen brennan